Koncepce dotačního řízení v aplikaci
Dotační řízení krajů pro poskytovatele sociálních služeb
Dotační kola a mimořádné termíny
Pro dotační rok smí být vyhlášeno více kol dotačních řízení. Pro každé kolo vyhlašovatel stanoví období, ve kterém mohou žadatelé podat žádost.
V rámci každého dotačního kola může vyhlašovatel konkrétnímu žadateli stanovit mimořádný termín pro podání žádosti. Povolení mimořádného termínu slouží k řešení nestandardních situací, kdy např. poskytovatel nemohl z objektivních důvodů žádost podat anebo podal žádost v chybném dotačním programu.
V rámci mimořádného termínu lze však podat žádost o dotaci pouze na sociální služby, na které žadatel ještě žádost o dotaci vyhlašovateli dotačního řízení (v daném dotačním kole) nepodal. V rámci mimořádného termínu nelze žádost podanou v řádném termínu přepracovat.
Dotační kolo nemusí všechny kraje vyhlásit.
Poslední dotační kolo (třetí a další) v programu A může být MPSV stanoveno tak, aby probíhalo současně (anebo po uplynutí) prvního dotačního kola pro následující dotační rok.
Termíny podávání žádostí
MPSV stanovuje pro dotační kola rámcové období, ve kterém mohou kraje povolit v aplikaci podávání žádosti o dotace a povolovat mimořádné termíny.
Termíny pro podávání žádosti si jednotlivé kraje v aplikaci stanovují na sobě nezávisle v rámci rámcového období dotačního kola určeného MPSV.
Mimořádný termín pro podáni žádosti lze žadateli povolit až po uplynutí řádného období pro podávání žádostí.
Změna stanoveného období pro podání žádosti:
Datum počátku období může kraj měnit do doby, dokud není žádná žádost
rozepsaná nebo podána.
Datum konce období lze měnit libovolně, avšak ne do minulosti.
Žádost o dotaci na jednotlivé sociální služby
Poskytovatel podává v řádném termínu na každý kraj, o který žádá o dotaci, vždy jen jednu žádost, která obsahuje dílčí žádosti na dotace na jednotlivé sociální služby.
Poskytovatel může žádat kraj o dotaci pouze na sociální službu, kterou v tomto kraji poskytuje, a to podle působnosti služby uvedené v registru poskytovatelů sociálních služeb.
Žádost o dotaci obsahující dílčí žádost na sociální službu lze podat na jeden kraj pouze tehdy, jestliže tato služba ještě není uvedena v podané žádosti na jiný kraj.
Žádost o dotaci obsahující dílčí žádost na sociální službu lze podat na více krajů pouze tehdy, jestliže údaje této služby obsahují rozdělení požadavku na dotaci na kraje. Podat žádost lze však pouze na ty kraje, které jsou v rozdělení požadavku na dotaci uvedeny.
Jestliže tedy poskytovatel chce žádat o dotaci
na službu od více krajů, pak před podáním žádosti na první z těchto
krajů v údajích služby uvede rozdělení požadavku na dotaci na tyto
kraje. Pak službu vloží do žádostí o dotace na ostatní kraje. Po podání
žádosti na jeden z těchto krajů již nelze informace o této službě
měnit, a to na žádné z další rozepsané žádosti.
a ) Poskytovatel nemůže požadovat dotaci na sociální službu,
jestliže ta je již uvedena v žádosti na jiný kraj a v této žádosti
není uvedeno rozdělení požadavku na dotaci na kraje anebo je uvedeno
rozdělení na jiné kraje.
b) Pokud v žádosti o dotaci na sociální službu uživatel zadá
rozdělení požadavku na dotaci na další kraje, je možno tuto službu
do žádostí na tyto příslušné kraje vložit.
c) Změny údajů žádosti o této službě (včetně výše požadavku na
dotaci, struktury uživatelů, předchůdce služby, personálního zabezpečení,
rozpočtu a zdrojů financování) prováděné na jedné žádosti se promítají
do informací o této službě uvedené na všech ostatních žádostech na
tuto službu.
d) Jestliže se jedna žádost o dotaci podá, pak nelze měnit informace
o službě na kterékoli z nepodaných žádostí.
e) Body a. až d. platí v rámci jednoho kola dotačního řízení.
Žádost podávána v mimořádném termínu může obsahovat pouze žádosti o dotace na služby, na které ještě poskytovatel žádost danému kraji v dotačním kole nepodal. Pokud na službu byla podána žádost o dotaci na jiný kraj, ale bez rozdělení na jiné kraje, nelze ani v mimořádném termínu žádost o dotaci na tuto službu podat – tedy rozdělení dotace na službu na více krajů nelze v rámci mimořádného termínu měnit, jestliže na tuto službu již byla v daném kole podána žádost o dotace.
Přílohy žádosti
Pro jednotlivá kola dotačního řízení může kraj stanovit typy příloh, a to dvojího typu: k žádosti jako celku a k dílčí žádosti na konkrétní sociální službu. Příloha může být povinná nebo nepovinná. Jako nepovinná příloha se považuje příloha, kterou kraj požaduje za podmínek, které aplikaci nevyhodnocuje. Aplikace upozorňuje poskytovatele při podání žádosti bez nepovinné přílohy, že si musí ověřit u kraje, zda tato příloha není v jeho případě vyžadována.
Podáni žádosti
Podanou žádost nelze měnit. Do termínu podání lze podanou žádost vzít zpět, upravit a opět podat.
Aplikace nepovolí podáni žádosti na dotaci v programu A na sociální službu, na kterou již byla podána žádost o dotaci v programu B ve stejném nebo jiném kole a naopak.
Dokladem o podání je pdf žádosti, na které je uvedeno datum a čas podání a kdo žádost podal. Pdf žádosti je uloženo v IS a žadatel si jej může kdykoli vytisknout.
V průběhu podávání žádostí na jednotlivé vyhlašovatele bude možné uvést různé společné údaje o poskytovateli např. kontakty, kontaktní osobu, statutární zástupce, pokud došlo k jejich změně.
MPSV ani kraje nemohou nahlížet do rozpracovaných nepodaných žádostí o dotace. Do podaných žádostí mohou nahlížet až po uplynutí termínu podání.
V rámci mimořádného termínu nelze vzít zpět žádost, která byla podána v řádném termínu.
Chybný dotační program
Jestliže žadatel podá žádost o dotaci na službu
v chybném dotačním programu, bude moci podat novou žádost, ale buď
v novém kole anebo v rámci mimořádného termínu stávajícího kola, pokud
vyhlašovatelé mimořádný termín tomuto žadateli povolí.
MPSV jakožto správce systému označí službu, na kterou byla podána žádost
o dotaci(e) v chybném dotačním programu. V případě žádosti v programu
A se bude informace o chybném dotačním programu zobrazovat ve vyhodnocení
této chybné žádosti na službu všem krajům, na které byla žádost podána.
Vyhlašovatelé povolí podle svého uvážení poskytovateli mimořádný termín.
Žadatel vytvoří novou žádost na tuto službu a podá ji v tomto mimořádném
termínu.
Hodnocení žádostí
Hodnocení žádostí se skládá ze dvou částí. V první části se žádost hodnotí s cílem stanovit návrh optimální výše podpory. Ve druhé části - vyhodnocení se stanoví reálný návrh podpory, návrh pro dotační komisi, eviduje se výsledek dotační komise a výše skutečně přiznané dotace.
Hodnocení žádostí podaných v mimořádném termínu se provádí společně s hodnocením žádostí podaných v řádném termínu.
Dotační program a stanovený kraj není možné po podání žádosti v průběhu hodnocení změnit.
KÚ hodnotí a přiznává dotace ke všem žádostem v programu A, které byly na něj podány.
KÚ se vyjadřuje ke všem žádostem v dotačním programu B, které pod něj působností sociální služby spadají.
Kraje budou moci přiznat dotaci max. ve výši, v jaké byla žádána. Avšak pro řešení mimořádných situací budou moci zadat navýšení dotace, které spolu s přiznanou částkou může překročit výši požadované dotace. Tím bude řešena např. situace, kdy některý z krajů odmítne otevřít mimořádný termín nebo další kolo a žadatel se tak ocitne v situaci, kdy žádost o dotaci na danou službu nemohl podat na všechny kraje, kam chtěl, a přitom kraj, kam žádost podal, bude chtít tuto službu podpořit.
Koncepce žádostí krajů o dotace a průběžný přehled čerpání
Dotační řízení vyhlašované MPSV pro žádostí krajů o dotaci vyhlašuje MPSV.
Dotační řízení je jednokolové.
Kraje zaevidovávají v rámci svých jednotlivých dotačních kol částky dofinancování jednotlivých služeb, kterým byla v daném dotačním kole přiznána dotace a částky přerozdělení této přiznané dotace na nástupnické služby. Současně zaevidují vyplacené částky.
Při podání průběžného přehledu o čerpání dotace krajem, aplikace vytvoří snímek výše uvedených dat přiznaných dotací za jednotlivé služby, jejich dofinancování, přerozdělení a výplat, a to ke dni vytvoření průběžného přehledu.
Při vlastním podání průběžného přehledu se jako doklad o jeho podání vytvoří PDF dokument obsahující pouze celkové souhrnné částky. Detail snímku dat je k dispozici ve formátu CSV.
Dofinancování, přerozdělení a změna výše dotace
Dofinancování
Sociální službu lze dofinancovat pouze na základě žádosti o dotaci, přičemž dotace nemusí být v rámci vyhodnocení přiznána a nemusí být ani zadáno vyhodnocení žádosti. Dofinancování je možné pouze do výše požadavku na dotaci. Při řešení nestandardních situací lze tuto výši překročit pouze za předpokladu, že není překročen součet požadavků na dotaci na všechny kraje uvedené na žádosti.
Dofinancovat lze žádosti až po zveřejnění výsledků dotačního kola.
K dofinancování použijte úlohu Dodatečné změny výše dotace, která se spustí z úlohy Vyhodnocování žádostí o dotace.
Přerozdělení
Přerozdělení umožňuje převést aktuální výši přiznané dotace na nástupnické sociální služby. Přerozdělení se sice zadává, podobně jako dofinancování, pro žádost o dotaci, ale přerozdělit lze aktuální výši dotace na službu, tedy včetně dofinancování a přerozdělení z jiných služeb, a to za všechna dotační kola.
Přerozdělení lze zadat bez ohledu na zveřejnění výsledků dotačního kola.
K přerozdělení použijte úlohu Přerozdělení dotace, která se spustí z úlohy Vyhodnocování žádostí o dotace.
Částka, která se přerozdělila na nástupnické služby, se nesmí uvést jako snížení přiznané dotace (viz dále), ale ani v částce vzdání se dotace, která se zadává přes úlohu Poskytování dotací v programu A.
Jestliže je však dotace přerozdělena na službu, která v dotačním roce v žádném z dotačních kol nepodala žádost o dotaci, nelze již v aplikaci na tuto službu přerozdělenou částku znovu přerozdělit na jinou službou anebo přerozdělenou částku dofinancovat. Problém je nutno řešit v případě dofinancování tak, že se dofinancuje původní služba a tato částka se zase přerozdělí. A v případě potřeby přerozdělení již přerozdělené dotace je nutno snížit nebo zrušit původně přerozdělenou částku a zadat přerozdělení na novou nástupnickou službu.
Snížení / zrušení přiznané dotace
Po zveřejnění výsledků dotačního kola lze dotaci uvedenou na formuláři Vyhodnocení snížit zadáním změny přiznané dotace resp. dotaci zrušit zadáním nuly.
Ke snížení výše dotace uvedené na vyhodnocení konkrétní žádosti o dotaci použijte úlohu Dodatečné změny výše dotace, která se spustí z úlohy Vyhodnocování žádostí o dotace.
Evidence vyplacených dotací, vratek a vzdání se dotace
Výplaty dotace, vratky, vzdání se dotace, náklady a výnosy z vyúčtování se zadávají v úloze Poskytování dotací v programu A. Tyto částky se zadávají bez rozlišení dotačních kol.
Jako datum vratky je nutno uvést skutečné datum, protože vratky po roce dotace se nevracejí MPSV jako nespotřebovaná část dotace, ale zůstávají v rozpočtu kraje.
Konečný přehled čerpání dotace
Konečný přehled čerpání dotace předpokládá správné vyplnění případných změn výše dotace, výplat, vratek a vzdání se dotace.
Podmínkou pro podání konečného přehledu je zveřejnění výsledků všech dotačních kol.
Aplikace při podání pouze upozorní, jestliže celkově přiznaná dotace za celý dotační rok (včetně dofinancování, změny výše dotace, přerozdělení a vzdání se dotace) se shoduje s vyplacenou částkou po odpočtu vratek.
Konečný přehled se elektronicky nepodepisuje. Jeho podání probíhá stejně jako při podání průběžného přehledu čerpání dotace. Do uplynutí termínu pro podání konečného přehledu lze v případě zjištění chyby vzít podaný přehled zpět, provést opravu a opět podat.